“Ağırlık Kaldırmak Boy Kısaltır mı?” Sorusunu Bilimsel Verilerle Cevaplıyoruz

Halterciler, ağır kaldıran sporcular, vücut geliştiriciler arasında yaygın olan boy kısalığı sebebiyle ağırlık kaldırmanın boy kısaltması, ağızdan ağıza yayıldı. Bu ağızdan ağıza yayılan bilgi bir efsane mi? Yoksa gerçek mi? İşte bugün tam da bu sorunun cevabını vermeyi amaçlıyoruz.

Halterciler ve Vücut Geliştiriciler Ağırlık Kaldırdıkları İçin mi Kısa Boyludur?

Image result for naim suleymanoglu

Ağır bir ağırlık, kafa üstüne kaldırıldığında vücudu baskılıyor ve boyu kısaltıyor sanıyorsanız, komik bir şekilde yanılıyorsunuz… Çünkü böyle bir bilimsel veri yok! Varsa lütfen bize ulaşın ve paylaşın.

Halterciler arasında en başarılı olanlar, halteri daha kısa mesafede hareket ettirebilenler oluyor. Bu da bir nevi, boyu kısa olanlar demek aslında. 155 cm boylu bir haltercinin koparmada başarılı olma ihtimali tabii ki 185 cm boylu bir halterciden çok daha fazla. Dolayısıyla en başarılı isimlere baktığımızda hep Naim Süleymanoğlu gibi kısa sporcuları görüyoruz. 

Şunu vurgulamak gerekir ki, bu sporcuların boyu zaten genetik olarak kısa. Halter kaldırmasalardı daha uzun olmayacaklardı…

Vücut geliştirme de halter örneğine benzer bir konumda. Daha dolu, daha kaslı bir vücut elde etmek kısa ve orta boylu sporcular için çok daha mümkün. Uzun boylu bir sporcunun vücudunu istenen standartlar doğrultusunda şekillenmesi çok daha zor. Zaten baktığınız zaman, sahnedeki vücut geliştiriciler aşağı yukarı aynı boylarda oluyor. İstisnalar yerine, genel resme bakıldığında zaten bu çok aşikar.

Dolayısıyla vücut geliştiricileri de ağırlık kısaltmıyor, yalnızca genetik olarak kısa olan sporcuların vücut geliştirmede başarılı olması daha olası.

Peki Neden Ağırlığın Boy Kısalttığı Söylentisi Bu Kadar Yaygın?

1964’te, Japonya’da ağır işçilik yapan çocukların boyunun kısa kaldığı bir grup Japon bilim adamı tarafından keşfediliyor. Hatta bu işçilikte harcanan zamanın artmasıyla boy kısalmasının da arttığına dair veriler ortaya sürüyorlar. Fakat ne yazık ki bu veriler bilimsel açıdan yetersiz görülüyor ve günümüzde dikkate dahi alınmıyor.

Japon bilim adamlarına göre her uzun kemiğin sonundaki büyümeyi sağlayan plakalar, ağır yük sebebiyle zarar görebiliyor. Özellikle gelişim çağında bu durum boyda uzamanın aksamasına sebep olabiliyor. Gerçek şu ki, bu zararı yalnızca kemiklerin kırıldığı zaman görüyoruz. Yani kemikler kırılmadığı müddetçe böyle bir durum söz konusu değil.

Görülen o ki, çocuk işçiler öylesine ağır koşullarda çalıştırılıyordu ki, kemiklerde kırıklar dahi oluşuyordu ve çalışmaya devam ediyorlardı. Dolayısıyla boy uzamasının durması söz konusu olabiliyordu, çünkü ağır kaldırmaya ve ağır işçiliğe ara vermiyorlardı.

Günümüzde yapılan sporlar, zaten böylesine fazla iş yükü barındırmıyor. Sporcular genellikle bir amaç için, çok kısa süreliğine yük altına girip bolca dinleniyorlar. Dolayısıyla bu tip hasarlar alma ihtimaliniz, sakatlık durumları haricinde çok da olası değil.

Dünyadaki Tüm Pediyatri ve Spor Kuruluşları Bu Gerçeği Reddediyor

Image result for child lifting weights

2014’te tüm sorumlu kurumların ortaklaşa yayınladığı bir makale, ağırlığın boy uzamasına sebep olmadığını net bir şekilde doğruluyor. Üstelik bu efsanenin, herhangi bir bilimsel çalışmayla desteklenmediğini de yazının içinde defalarca kez vurguluyor. Hatta bilimsel çalışmaların yanı sıra klinik gözlemler dahi yapılmamış bulunuyor.

En ilginci ise, cimnastik ve halter gibi sporların kemik gelişimine katkıda bulunabileceğine dahi değiniliyor!

Dünyanın En Güçlü 11 Çocuğunu Görünce Şok Olacaksınız!

Yüksek ağırlıkların, kemikleri güçlendirerek kemik gelişimine katkıda bulunabileceği; özellikle de ergenlik öncesi ve sonrasındaki faydaları ise pek çok bilimsel makalede açıklanıyor.

Doğru teknik ve doğru programlamalar ile çocukların yetişkinlerin gözetiminde erken yaşta ağırlık kaldırmasının hiçbir sakıncası yok. Hatta potansiyel faydaları mevcut… Özgüven, kemik güçlenmesi, hareket kapasitesi artışı, kas kütlesi artışı ve daha birçok fayda bulunuyor.

1 Trackback / Pingback

  1. 15 Dakikalık Yüksek Yoğunluklu Egzersiz İle Karın Kaslarınızı Patlatın! | Bodyforum Blog

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*