Kafein: En İyi Fitness Arkadaşınız mı yoksa Gizli Düşmanınız mı?

kafein-en-iyi-fitness-arkadasiniz-mi-yoksa-gizli-dusmaniniz-mi

Neden bazı insanlar antrenman öncesi takviyelerini alıp adeta bir şampiyon gibi tekrar yapabilirken, diğerleri aynı takviyeleri alıp hiç bir şekilde farklılık hissetmez? Cevap DNA‘nızın derinliklerinde saklı olabilir.

kafein-en-iyi-fitness-arkadasiniz-mi-yoksa-gizli-dusmaniniz-mi

Son zamanlarda, kuvvet antrenmanı ve kafein birbirinden ayrı düşünülemez hale geldi. Ancak, her zaman her şeyin herkes için geçerli olmadığı gibi, 300 miligram kafein içeren bir pre-workout, sizi antrenman esnasında hayalini kurduğunuz insanüstü vücut geliştiricisine dönüştürmeyebilir.

Kanada’dan yapılan yeni araştırmalar, insan vücudunun kafeini metabolize etme şeklini çok yakından inceledi. Toronto Üniversitesi’nden beslenme uzmanları, istatistikçiler ve kinesiyologlar 25 yaş civarında 101 erkek sporcuyu araştırmaya dahil ettiler. Grupta bisikletçiler, maraton koşucular, kürekçiler, kros kayakçılar, boksörler, beyzbol oyuncuları ve powerlifterlar vardı.

kafein-en-iyi-fitness-arkadasiniz-mi-yoksa-gizli-dusmaniniz-mi

Araştırmacılar tükürük örneklerini kullanarak her bir sporcunun vücudunun kafeini metabolize ettiği hızı belirleyebildi. Peki nasıl: Vücudumuz CYP1A2 adlı bir gen içerir. Genin DNA sekansındaki değişiklikler, kafeinin metabolize edilmesinde CYP1A2’yi daha fazla veya daha az verimli hale getirebilir. Bu sonuçlara dayanarak, grubu hızlı metabolizmalar ve yavaş metabolizmalar olarak böldüler ve kafeinle artan performansın geninizde olup olmadığını göstermek için çalıştılar.

Test Başlasın!

Üç hafta boyunca haftada bir kez, sporcular kafein içeren bir tablet ya da bir plasebo aldılar ve tüm bunlar bir merkezde rapor edildi. Tablet aldıktan 25 dakika sonrasında sporcular yalnızca dinlendi, sonra birkaç dakika ısınma egzersizleri yaptılar ve daha sonra önceden belirlenmiş dikey sıçramalar ve tutuş testleri kombinasyonu, en yüksek anaerobik gücü ölçmek için bir Wingate testi ve bisikletle 10 kilometrelik bir deneme performans gerçekleştirdiler.

kafein-en-iyi-fitness-arkadasiniz-mi-yoksa-gizli-dusmaniniz-mi

Dört hafta sonunda araştırmacılar CYP1A2 sonuçlarına göre egzersiz testi sonuçlarını karşılaştırdılar ve kafeinin 101 sporcudan 49’unun (hızlı metabolimaların) performanslarını yüzde 6,8 oranında artırdığını gösterdi. Sporcuların bir diğer 44’ü (yavaş metabolizmaların) hiç performans değişikliği göstermemekle birlikte, yavaş metabolizmaların 8’inin performansı yüzde 14’e kadar azaldı; bunların hepsi CYP1A2 genlerinin kafeinle nasıl bir ilişkisinin olduğunun göstergesiydi.

Kafein Sizin İşinize Yarıyor mu? Emin misiniz?

kafein-en-iyi-fitness-arkadasiniz-mi-yoksa-gizli-dusmaniniz-mi

Vücudunuza kulak verirseniz, kafein içeren bir antrenmanın öncesi takviyesinin  performansınıza yardımcı olup olmadığını anlayabilirsiniz. Ve eğer yavaş bir metabolizmaya sahipseniz, sürekli olarak kafein almak sorunu çözmeyecektir. Aksine, size sadece düşük kaliteli uyku ve stresli adrenal bezler sağlayacaktır. Bu durumlara aşinaysanız, kafein gibi uyarıcı madde içermeyen ve fazladan birkaç tekrar yapmanıza yardımcı olabileceği kanıtlanmış performans arttırıcı antrenman öncesi takviyeleri mevcut.

kafein-en-iyi-fitness-arkadasiniz-mi-yoksa-gizli-dusmaniniz-mi

Kafeinin işe yarayıp yaramadığını söyleyemiyorsan, yalnız değilsin. Aldıkları hapların kafein içerip içermeği dört haftanın sonunda sorulduğunda, 101 sporcunun sadece 3’ü doğru yanıt verebildi, iki doz kafein ve bir plasebo verildiğini söyledi. Sporcuların yüzde 80’den fazlası herhangi bir kafein verildiğini düşünmediklerini söyledi.

Antrenmandan önce kafein aldığınızda genlerinizin sizi daha iyi veya daha kötü performansa sürükleyip sürüklemediğinden emin değilseniz, emin olmak için yaklaşık 200 dolarlık bir gen testi yaptırabilirsiniz. Ya da, sadece farklı antrenman öncesi takviyeler almaya devam edin, ama hiçbir zaman bir sihir beklemeyin – sonuçta, üst üste düzinelerce kaliteli antrenmanı bir araya getirmek, tüm bunlardan beklediğiniz faydanın çok daha ötesinde ve çok daha önemlidir.

kafein-en-iyi-fitness-arkadasiniz-mi-yoksa-gizli-dusmaniniz-mi

Hızlı bir metabolizmaya sahip olduğunuzdan emin olsanız bile, kafein aldığınızdan 30-45 dakika sonra kan dolaşımında zirveye ulaşmadığını unutmayın. Bu yüzden, spor salonuna doğru yürürken, muhtemelen günün ilk birkaç hareketinde veya belki de antrenmanınızın bir kısmında çok fazla şey yapmanıza yardımcı olmayacaktır.

Kafein Öldürür mü?

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*