Antrenman ve Beslenmenizde Çağ Atlatacak 15 Bilimsel Tüyo

0
antrenman-beslenme-performans-artirrici

Antrenman ve beslenme ile ilgili birçok önemli bilimsel araştırma yapılıyor. Spor yaparken bu iki önemli konuyu deneylerin kesin sonuçlarına göre planlamak isteyenler için 15 kısa bilimsel tüyoyu sıraladık.

15 Bilimsel Spor ve Beslenme Tüyosu

Testis sağlığından, yağ yakmaya ve hatta triceps kası anatomisine kadar çeşitlenen 15 farklı tüyoyu bir çırpıda okuyacağınıza emin olabilirsiniz!

Reklam

1. Brokoli Filizleri Yağ Yakıcı Etkiye Sahip

sporcular-icin-bol-proteinli-ton-balikli-makarna-tarifi

Brokolideki fito-besinlerin iltihaplanmayı azalttığı, dolayısıyla da kanserin önlenmesine yardımcı olduğunu gösteren çalışmalara bir yenisi daha eklendi: brokoli filizleri obezliğe karşı da iyi geliyor. Japonya’daki Kanazawa Üniversitesinden bilim adamları,  antioksidan etkileri olduğu bilinen temel fito-kimyasal olan sülforafanı yüksek yağlı beslenme düzenindeki fareler üstünde test ettiler. Başka bir grup fare ise aynı yüksek yağlı beslenme düzenine tâbi tutuldu ancak sülforafan verilmedi. Sonuç olarak, sülforafan takviyesi alan farelerin diğer farelere nispeten %15 daha az kilo aldıkları, organları saran ve yüksek iltihaplanma seviyeleriyle ilintili olan viseral yağlarının %20 azaldığı görüldü.

2. Glütensiz Beslenme Zehirliyor mu?

Epidemiyoloji dergisindeki bir çalışmada, 8 bin kişi arasından tamamen glütensiz beslenen 73 kişideki arsenik seviyelerinin glüten konusunda ayrım gözetmeyen kişilerden en az iki kat yüksek olduğu, hatta bu kişilerdeki cıva seviyelerinin %70 daha fazla olduğu görüldü. Araştırmacılar toksin seviyelerinin bu kadar yüksek olmasını, glütensiz gıdalardan elenen buğday içeriğinin pirinç unu ile takviye edilmesine bağlıyorlar. Pirinç unu gübre, toprak ve sudaki zehirli metalleri daha çok emiyor.

3. Sebze Sevenler Daha Uzun Yaşıyor

Londra Üniversitesi araştırmacıları meyve-sebze tüketimi ile kalp rahatsızlıkları, inme, kalp-damar hastalıkları, kanser ve prematüre ölüm gibi vakalar arasındaki ilintileri inceledi. Günde 800 grama kadar meyve-sebze tüketmenin her yıl yaklaşık 7,8 milyon insanı erken ölümden kurtarabileceğini buldular.

4. Kuru Yemişler Kanser Hücrelerini Öldürüyor

Protein içeren yiyecekler

Moleküler Karsinojenez dergisinde çıkan yeni bir çalışmaya göre, fındık, ceviz, badem ve Antep fıstığı gibi kuru yemişlerdeki enzimler hazmedilip parçalandıktan sonra koruyucu ve serbest radikalleri engelleyen mekanizmaları canlandırıyor. Katalaz ve süperoksit dismütaz enzimlerinin kolon kanseri hücrelerinin büyümesini geciktirdiğini ve kanser hücrelerindeki hücre ölümünü %8’e kadar artırabildiği görüldü.

5. Ceviz Testislere İyi Geliyor 

Delaware Üniversitesi araştırmacıları cevizin, ekstra çoklu doymamış yağlı asidi sağlayarak sperm hareketini ve yapısını canlandırdığını, sperm hücrelerinde meydana gelen yükseltgenme hasarlarını azaltarak sperm sağlığını geliştirip iyileştirdiğini buldu. Araştırma aldıkları kalorinin %20’sinin cevizden geldiği bir beslenme düzenindeki fareler üzerinde yürütülmüş olsa da, insanlar üzerinde yürütülen benzer çalışmalar da aynı sonuçları vermişti.

6. Çene Sıkmak Kas Büyütüyor Olabilir mi?

Biceps kaslarını oluşturduğu düşünülen ortalama kas lifi sayısı 250.000’dir. Peki, bu kadar kası aktive etmeye çalışırken çenemizi sıkarsak ne olur? yapılan araştırmalara göre çene sıkmak kuvvet verimini artırabiliyor. Buna “koşutzamanlı aktivasyon potansiyelizasyonu” deniyor. İspanyol araştırmacılar, sıkı şekilde ağızda bir şey ısırmanın, maksimal üst vücut izometrik kuvveti ve alt vücut kas gücü üzerindeki ergojenik etkiyi ciddi oranda yükselttiğini buldular.

7. Hangi 2 Antrenman Aynı Gün Yapılmamalı?

omuz-antrenmani-calum-von-moger

Kuvvet ve Kondisyon Araştırmaları Dergisinde çıkan bir çalışmaya göre, aerobik ve kuvvet antrenmanını peş peşe ya da altı saat arayla yapmak gelişime ket vuruyor. Performans açısında bu iki tip antrenmanı aynı günde yapmamaya bakın.

8. DB Press Hareketi Farkı

Norveçli araştırmacılar, vücut duruşunun (oturarak ve ayakta) ve ağırlık tipinin (bar ve dambıl) shoulder press hareketindeki sinir-kas aktivasyonu ve 1RM kuvveti üzerindeki etkilerini inceledi. Daha etkin bir denge gerektiren standing DB press hareketinin omuz kaslarında daha üstün bir sinir-kas hareketliliği yarattığını buldular.

9. Triceps Aslında 3 Parçaya Ayrılıyor

Malezya Perlis Üniversitesi araştırmacıları, kas yorgunluğunu ölçme yöntemiyle tricepsin üç başının tek bir birim olarak çalışıp çalışmadığını görmek istediler. En çok yorgunluk uzun başta olurken, bu başı sırasıyla orta ve yanal baş izledi. Sonuç olarak ise tricepsin tek bir birim olarak çalışmadığını, her baştaki lif bileşiminin farklı olduğunu buldular.

10. Ayakkabıdan mı?

ayak-bilek-agisi-nedenleri

Avustralya’daki Southern Cross Üniversitesi tarafından yürütülen bir çalışmada normal spor antrenmanı ayakkabıları ve powerlifting ayakkabıları barbell squat hareketi sırasında test edildi. Araştırmacılar,  ağırlık ayakkabılarının yüksek topukları sebebiyle biraz daha öne doğru kayması dışında aralarında büyük bir fark olmadığını gördüler.

11. Bakliyat Kilo Verdiriyor

Amerikan Klinik Beslenme Dergisinde çıkan bir çalışmaya göre, fasulye ve mercimek gibi baklagiller bel bölgenize iyi geliyor. Aktivite seviyeleri ve beslenmelerinde herhangi bir değişiklik yapmadan günde 600-800 gram bakliyat tüketen denekler altı hafta içinde 100 g verdiler.

12. Yüksek Karbonhidrat Kalbe Zarar

kol-agrisi-neden-olur-nasil-gecer

Yüksek karbonhidratlı içecekler kalbe iyi gelmiyor. Vanderbilt Üniversitesi Tıp Merkezinin yaptığı 33 kişilik bir çalışmada, 264 kalorili yüksek karbolu karışım içildikten altı saat sonra, kan basıncını düşüren ve vücuttaki fazla tuzu attıran bir hormonun daha az üretildiği görüldü. Araştırmacılar bunu glikoz seviyelerindeki yükselmeye bağlıyor.

13. 8 Hafta Boyunca Balık Yağı

Balık yağı (Omega-3) kalp sağlığına iyi geliyor, iltihaplanmayla savaşıyor, hatta ömrü uzatıyor. Ancak Fizyolojik Raporlar dergisi araştırmacıları, sekiz hafta boyunca günde 5 gram alıp normal ağırlık kaldırma rutinlerine devam eden deneklerin kas kütlelerine doğrudan bir etkisi olmadı.

14. İşlenmiş Gıdalar: %50

BMJ Open dergisinin 9 bin Amerikalı ile yaptığı bir ankette, mısır gevreği, hazır çorba, meşrubat ve dondurulmuş yiyecekler gibi aşırı işlenmiş gıda kullanımının %50’den fazla olduğu bulundu. Tatlandırıcı, renklendirici, aroma artırıcı ve benzer katkılardan yüksek miktarda içeren bu gıdalar beslenme düzenindeki şekerin %90 kadarına tekabül ediyor.

15. Yüzde %97

Oregon Eyalet Üniversitesine göre beslenme, egzersiz, düşük vücut yağı ve sigara kullanımı gibi sağlıklı yaşantı özelliklerinden yoksun olan Amerikalıların yüzdesi %97’dir. Yani eğer siz bu özellikleri taşıyorsanız kendinizi mutlu hissetmeniz için çok önemli bir nedeniniz var.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu yazınız
Lütfen adınızı giriniz