Vücut Geliştirmede L-Karnitin

L-Karnitin Nedir?

L-karnitin, vücutta sentezlenen amino asitler grubuna, yani esansiyel olmayan amino asitler grubuna girer. Vücutta böbreklerde ve karaciğerde üretilir. Yoğun olarak da beyin, kalp ve kaslarda depolanır. Ayrıca l-karnitin, erkeklerde spermde de depolanır.

En önemli görevi, mitokondriyi koruması, mitokondriyi temizlemesi ve mitokondrinin enerji üretme kapasitesini arttırmasıdır. Bu sayede mitokondrinin yağ yakma potansiyelini de arttırır.

L-Karnitin Ne İşe Yarar?

Mitokondrinin enerji kapasitesini yağ asitlerini mitokondri zarından geçirerek arttırması sebebiyle, beyne ve öğrenme yetisine de çok faydalı olduğu görülür. Fakat enerji kapasitesini arttırması daha çok yağ yakımı için tercih edilmektedir.

L-karnitin’in yaşlanmayı ve kronik yorgunluğu engellediği gözlemlenmektedir. İnsülin direncine karşı olumlu etkileri de pek çok araştırmada yer almaktadır.

Diyabetik nöropati, periferik damar hastalıkları, Alzheimer, erkeklerde görülen bazı cinsel sorunlar, hipertiroid, anjinden kaynaklı göğüs ağrıları ve kalp krizi gibi pek çok hastalığın tedavisinde kullanılmaktadır. Bu hastalıklarda l-karnitin direkt olarak tedavi için değil, tedaviye pozitif etkileri görüldüğü için önerilen bir takviyedir.

L-karnitin, spor salonuna yağ yakma amacıyla gelip verilen programı uygulayan kişilerin, yağ yakımını hızlandırmak adına en fazla tercih ettiği sporcu takviyelerinden biri. Yaygın olarak kullanılmasının sebebi tam olarak bilinmese de, bilimsel veri hem işe yaradığını hem de sanıldığı kadar işe yaramadığını savunuyor.

Şöyle ki; çalışmalarda mitokondri üzerinde gerçekten etkileri gözlemleniyor. Fakat yağ yakımına çok büyük bir etkisi gözlemlenmiyor. Yalnızca kapasiteyi arttırabilmesi sebebiyle dolaylı yoldan daha fazla iş kapasitesi yaratıp yağ yakımına destek olabiliyor.

Tabii ki doğru kaloriler ve makro besinler tüketilmez ise, doğru miktarda kardiyo yapılmazsa supplement ürünlerin hepsi gibi l-karnitinden de bir mucize beklememek gerek. Supplementler, doğru yapılan işe destek görevi görürler. Hiç bir şeyi yoktan var edemezler. Bu sebeple tek başına l-karnitin kullanımı da yağ yakımına asla destek olmayacaktır.

L- Karnitin Kullanımı ve L-Karnitin Yan Etkileri

Önerilen en standart doz, 500 ile 2000 miligram arasıdır. Ancak bu alınan l-karnitin destediğinin türü ve kullanılan amaca göre farklılık gösterir.

L-karnitin’in ekstrem dozlarda kullanılmadığı takdirde yan etkisi bulunmamaktadır.

Yan etkiler ve kullanım detayları hakkında daha fazla bilgiye ihtiyaç duyuyorsanız, “Yağ Yakıcı L-Karnitin’in Doğru ve Yanlış Kullanımları” yazısını okumalısınız. Pek çok faydalı bilimsel bilgiyi bu yazıda bulabilirsiniz.

L-Karnitin ve Vücut Geliştirme

Spora yeni başlayanlar haricinde, tecrübeli vücut geliştirme sporcularının işine yarar l-karnitin özelliklerinden de bahsetmekte fayda var.

Besin desteklerinin, doğru strateji olmadan hiç bir işe yaramadığından bahsettik. Doğru kullanıldıkları zaman ise küçük detaylara etki edip büyük resmi iyileştirebilmektedirler. “Sporcular İçin Protein, Karbonhidrat ve Yağ Kullanım Rehberi” yazısındaki kurallar doğrultusunda beslenen ve günlük aktivitesini mümkün mertebe arttırmaya çalışan kişilerin işine pek çok supplement yarayabilir. L-karnitin de bunlardan biri.

L-karnitin’in mitokondride yağın enerji kaynağı olarak kullanılmasını sağlayıp miyokondrinin enerji kapasitesini arttırarak, daha fazla kardiyo yapabilmeyi, daha uzun süre ağırlık kaldırabilmeyi sağlaması muhtemeldir. Ama l-karnitin yağ yakmaz dersek, bilimsel araştırmaları terslemiş olmayız.

 

İlk yorum yapan siz olun

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*