Esnetme Hareketlerinin Ne Zaman Yapılması Gerektiğini Biliyor Musunuz?

Esnetme (stretching), aslında sporcu olsun olmasın herkesin günlük olarak yapması gereken bir aktivitedir. Vücut geliştirme ve diğer bütün sporcuların esnetme hareketlerini uygulamaları ise daha açık eklem aralıklarına ve daha esnek kaslara sahip olmalarını sağlar.

Esnetme Hareketleri Neden Bu Kadar Önemli?

Gün içerisinde çoğumuz oturarak ya da belirli bir pozisyonda uzun süre kalarak çalışıyoruz. Aynı vücut şekli içerisinde bu kadar uzun süre kalmak bazı kas gruplarının diğer kas gruplarına oranla daha çok çalışması demek oluyor. Oturarak çalıştığınızı varsayalım, gün boyu kalça kaslarınız büyük ölçüde hareketsiz kalırken sırt ve boyun kaslarınız çok daha fazla çalışır. Bu nedenle gün sonunda kendinizi boynunuzu ovarken ya da birinden azıcık omuzlarınızı ovmasını isterken bulursunuz.

Esnetme hareketleri, kaslarınızda gün sonu oluşacak olan ağrı, acı ve sızıları azaltacaktır. Bununla birlikte spor yapan kişilerde esnetme hareketlerine önem vermenin uzun vadede spor performansını arttırdığını görürüz. Kısa vade göz önüne alındığında performansı düşürdüğü gözlemlenmiştir bunun sebebi ise ileri seviye esnetme hareketlerini antrenman öncesi yapmaktır. Spor performansınızı (özellikle vücut geliştirme sporu yapıyorsanız) uzun vadede arttırmayı hedefliyorsanız ise esnetme hareketlerini atlamamanız gerektiğini kabul etmelisiniz. Esnetme hareketleri yapmanın size tahmin ettiğinizden daha çok yararı olacak. Bu yararları sıralamak gerekirse:

-Kaslarınızın uzamasına ve eklem açıklığınızın gelişmesine yardımcı olur. Bu sayede vücut geliştirme hareketlerini ve ağırlık antrenmanlarını uygularken kuvveti daha kontrollü kullanabilme ve hareket sınırlarınızı genişletebilmenizi sağlar.

-Postürünüzü ve duruşunuzu düzeltir. Bu da hem daha düzgün bir görüntü hem de daha dengeli bir vücut demektir.

-Bazı bel sorunlarını engellemenize yardımcı olur.

-Kaslarınızda oluşacak krampların, ağrıların ve tutulmaların önüne geçmenizi sağlar.

-Uzun vadede kas gücünüz ve kas dayanıklılığınız artar.

-Sakatlıkları engellemenize ve olası ters hareketlere karşı dayanıklı olmanıza yardımcı olur.

Esnetme (Stretching) Hareketlerini Ne Zaman Yapmalıyız?

Vücut geliştirme için ve tüm sporlar için esnetmenin neden faydalı olabileceği konusunda artık daha iyi fikir sahibi olduğunuzu düşünüyoruz.

Esnetme hareketleri aslında her gün herkes tarafından yarım saat kadar uygulanıldığında kişinin yaşam kalitesini arttıracak egzersizlerdir. Peki siz vücut geliştirme ya da herhangi bir spor ile uğraşıyorsanız esnetme hareketlerini ne zaman yapmalısınız? Bu sorunun cevabı çok tartışılmakla beraber aslında çok da zor bir soru değildir.

Antrenman öncesi ve antrenman sonrası olarak esnetme hareketlerinizi bölebilirsiniz. Önemli noktalardan biri kendi sınırlarınızı bilmektir. Esnetme (strecthing) hareketlerini uygularken biraz acı duymak normaldir ve kaslarınızı çalıştırdığınızı gösterir ve kendi sınırlarınızı yükseltmek için bir anahtardır. Ancak kendinize zarar verecek bir acıya sakın maruz kalmayın. Yapmak istediğinizin aksi ve üzücü bir sorunla karşılaşmak istemezsiniz. Azıcık hissedilecek acı gelişiminizi tetikler. Kendi sınırınızı bulun ve orada mümkün olduğunca kalın.

Antrenman öncesi çok fazla kendinizi yormadan esnetme hareketleri yapabilirsiniz. Bir yöntem olarak antrenmanda çalışacağınız bölgeyi antrenman öncesi esnetmeyi tercih edin. Daha sonra antrenman bitince genel vücut esnetme hareketlerini yapabilirsiniz.

Ayrıca antrenman sonrası esnetme hareketleri uygulamak toparlanma sürecinize iyi gelecektir. Bu sebeple esnetme sürecinizi ikiye bölün; hem kendinizi antrenman öncesi fazla yormadan hem de size uzun vadede kas esnekliği ve dayanıklılık kazandıracak esnetme egzersizlerinizi tamamlayın.

 

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*