Egzersiz Kalbi Koruyor

Günümüzde ölüm nedenleri arasında birinci sırda yer alan kalp hastalıkları, sağlık harcamalarında en yüksek payı oluşturuyor.

1970’li yıllarda her 100.000 kişiden 228’i kalp hastalığından ölmekteyken, 1990’lı yıllarda bu sayının 102’ye indiği bildiriliyor. Ancak yine de yüksek sağlık harcamaları nedeniyle; hastalığın tedavi edilmesindense, önlenilmesi yönünde çaba göstermenin daha ucuz ve etkin bir yol olduğu ifade ediliyor. Kalp hastalığı ya da hastalıkları oluşmadan önleme mücadele etmenin önemine işaret eden uzmanlar, bu konuda 5 temel hedef gösteriyor.

Bunlar sırasıyla;

  • Egzersiz yapmak
  • Kolesterolü düşürmek
  • Sigarayı bırakmak
  • Kilo kontrolü sağlamak
  • Tansiyonu kontrol altında tutmaktır.

VKV Amerikan Hastanesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölümü’nden Dr. Bülent Neymen egzersizin kalp sağlığını koruyucu aktiviteler içinde birinci sırada yer aldığına dikkat çekerek, faydalarını şu şekilde özetliyor: “Egzersiz kalbin iş yapabilme kapasitesini artırır, kalp damarlarını geliştirip, kalbin daha iyi beslenmesini sağlar. Kalbin vücuda daha iyi kan pompalamasına imkân veren egzersiz bunun yanında kalori harcamaya katkıda bulunarak, kalp sağlığı için bir diğer önemli unsur olan kilo kontrolünü sağlar. Haftada 3 gün yarımşar saat yürüyen bir kişi, günlük kalori alımını hiç değiştirmezse, ayda 2 kilo verebilir. Egzersiz yapan kişilerde iyi huylu kolesterol artıp, kötü huylu kolesterol düşer; bağırsak kanseri gibi bazı kanser türleri de egzersiz yapmayan kişilere göre daha az görülür. Ayrıca egzersizin kalori harcamaya yardım etmesi sayesinde, kalp hastalarında hayatı zorlaştıran bir diğer hastalık olan şeker hastalığının kontrolü kolaylaşarak, insülin ihtiyacı azalır.”

Uzmanlar egzersizin tipi ve sıklığının önemli bir unsur olduğunu dile getirerek; kalp sağlığı konusunda belirgin bir fark yaratabilmek için haftada en az 3 gün, 20 ile 40 dakika arasında yürüyüş gibi hafif tempolu egzersizlerin yapılmasının gerekli olduğunu açıklıyor. Dr. Neymen, egzersiz sayısını haftada 3 günden 5 güne hatta 7 güne çıkarmanın, kalp sağlığına getireceği faydanın çok daha yüksek olacağını belirtiyor. Dr. Neymen, açıklamalarını şu şekilde sürdürüyor:

“Yürüyüş, kalp sağlığı için en faydalı egzersiz tipidir. Her ortamda uygulamaya imkân veren bu egzersiz, yardımcı ekipman da gerektirmez. Yürüme öncesinde 10 dakika kadar, germe egzersizleri yapıp eklemleri ve kasları ısıtarak oluşabilecek sakatlıkları minimuma indirmek faydalıdır.

Yürümenin sonunda yine 10 dakikalık bir soğuma egzersizi yapmak da çok yararlıdır. Ayrıca yürümek günlük hayatın içine de sokulabilir. Yürüyerek gidebilecek bir yere otomobil ile gitmek yerine yürümek, mümkün olan her fırsatta asansör yerine merdiven kullanmak şeklinde günlük yaşamın içinde bu aktivite yer alabilir.

Yürüme dışında, haftada 3 gün düşük ağırlıklar ile yapılabilecek güç artırmaya yönelik direnç egzersizleri ile yürüyüş öncesi ve sonrasında mutlaka yapılması gereken germe egzersizleri de kalp sağlığı açısından önerilen egzersiz tipleri arasında yer alıyor. Yürüme dışında aerobik, yüzme, tenis, jogging gibi egzersiz tipleri de kalp sağlığını korumak için tavsiye ediliyor.

Uzmanlar, egzersiz yapılırken unutulmaması gereken en önemli hususun, kişilerin egzersiz kapasitesi olduğunu vurguluyor. Dr. Neymen, her bireyin aynı tip egzersizi aynı şiddette ve sıklıkla yapabilmesinin mümkün olmadığını söyleyerek, özellikle kalp hastalarının egzersiz programlarına başlamadan önce mutlaka uzman bir hekim tarafından değerlendirilip, kapasitesinin belirlenmesi gerektiğinin altını çiziyor.

 

İlk yorum yapan siz olun

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*