Kreatin Steroid Midir?

Azotlu bir organik asit olan kreatin, hücrelerin enerji sağlayıcılarındandır. Arjinin, metiyonin ve glisin olmak üzere üç aminoasitin birleşiminden meydana gelmektedir. Vücudumuzda üretilen bir aminoasittir ve karaciğerde üretilir. Vücudumuzdaki kreatinin neredeyse hepsi kas hücrelerinde, kalan ufak bir kısım ihtiyaç duyan beyin hücrelerine gönderilir.

Kreatin çok fazla besinde bulunmaz. Kırmızı et ve ringa balığında bulunmaktadır.

1926’da Chanutin’in keşfinden sonra yıllardır kreatin üzerinde çok fazla araştırma yapılmıştır ve bu araştırmalar genelde kaslar ile ilintilidir.

“Peki o zaman neden kreatin desteğine ihtiyaç duyuyoruz ki?” diye soracak olursanız, cevap çok basit aslında.

Kreatin Neden Kullanılır?

1 gram kreatin tüketebilmek için, nerede ise yarım kilo et tüketmemiz gerekiyor. Günlük optimum kreatin tüketimi ise 5 gram civarında. Yani günlük en doğru doz için 2.5 kg et yememiz gerekiyor. Bu bizce kulağa pek mantıklı gelmiyor. Bu sebeple besin desteği olarak kullanılmakta.

Bilimsel araştırmaların arkasında dimdik durduğu, işe yaradığı en çok kanıtlanmış olan besin desteği kreatin, çok işlevsel olduğu için nedense birsteroidalgısına sahip olmakta.

Peki Kreatin Steroid Midir?

“Kreatin steroid midir?” diye soran arkadaşlara çok basit bir soru sormak gerek. Zaten hali hazırda kırmızı ette bulunan bir maddenin, steroid olması mümkün müdür? Steroidler yasaklı yüzün üstünde alt kategoriye sahip performans arttırıcı ilaçlardır. Kırmızı etin içinde steroid bulunması mümkün olsaydı, kırmızı et yasaklanmaz mıydı?

Dalgamızı geçtiğimize göre konumuza dönebiliriz.

Kreatin Ne işe Yarar?

Kreatin, enerji harcadığımızda ATP’nin 1 fosfat kaybedip ADP’ye dönüşmesinden sonra kaslardan kreatin fosfat olarak ADP’yi tekrar ATP’ye dönüştürmeye yardımcıdır. Bu dönüşüm sırasında oksijen kullanılmaz, bu da kısa süre de olsa “fosfajen sistemi” dediğimiz enerji sisteminin kullanım süresini arttırır. Bu artış saniyeler kadar olsa da özellikle kas geliştirmede etkisi büyük olma potansiyeline sahiptir. Yani kreatin, kaslarda “kreatin fosfat” halinde bulunarak fosfajen sistemine yardımcı olur. “2 yerine 3 tekrar çıkarmanı sağlar” şeklindeki söylentiler bundan kaynaklanmaktadır. Özellikle örnekte kastedilen yüksek yoğunluklu ağırlık çalışmalarında çok fazla enerjiye ihtiyaç duyarız. Bu sebeple salonda ağırlık çalışan insanlar arasında git gide yaygınlaşan bir supplement olmuştur.

Vücutta su tutması da işimize yarar, çünkü zaten kasların büyük bir yüzdesi (%70 civarı) sudur ve kaslar gelişmek için suya ihtiyaç duyarlar. Kreatin kaslara taşınan su miktarını arttırır ve bu da kas yapımına/kuvvet artışına olumlu yönde yansır. Kuvvetimiz artınca, kas kütlemiz de artar ve haliyle kreatin de bu döngüye pozitif bir etki sağlamış olur.

Kreatin Nasıl Kullanılır? Yükleme Mi Yoksa Düzenli Kullanım Mı?

Yükleme, sürekli olarak yapılması gereken bir şey değildir. Hiç bir yükleme stratejisi de günlük düzenli alınan 5 gram kreatinin yanında etkili  olamamıştır.

Bu sebeple bu sorunun cevabı, “yükleme değil, düzenli kullanım” olacak. Bilimsel çalışmaların hepsi de bunu desteklemekte. Ara vermek ise epey gereksiz bir strateji. Düzenli kullanımın avantajı çok daha fazla.

Fakat özellikle güç ve dayanıklılık sporları müsabakalarından önceki hafta alımı arttırmanın işe yaradığına dair bazı çalışmalar da var. Yine de yüklemekten kaçınıp düzenli kullanıma yönelmek, bilimsel olarak doğru olandır.

İşi çok fazla karmaşık bir hale getirmeden, kreatin çeşitleri arasında en yaygın kullanılan ve çalışmaların çoğunda kullanılan kreatin monohidrat adlı çeşidi kullanmanızı tavsiye ediyoruz.

Kreatinin Diğer Faydaları Nelerdir?

Kaslardaki enerjiyi ve kas kütlesini arttırıcı etkisi dışında da kreatinin pek çok faydası bulunmakta. Bu faydaları şöyle sıralayabiliriz:

  • Dayanıklılığı arttırır.
  • Enerji arttırıcı olduğu için beyin fonksiyonlarını da efektif bir hale getirebilmektedir. Bu sebeple Parkinson Hastalığı tedavilerinde kullanılmaktadır.
  • Hafızayı kuvvetlendirir.
  • Depresyon önleyici etkisi bulunmaktadır.
  • Kemik sağlığına iyi gelir.
  • Kas sinir sistemini koruyucudur.

Satın almak ve incelemek için tıklayabilirsiniz.

Kreatin Zararlı Mıdır? Yan Etkileri Nelerdir?

Kreatinin zararlı olabileceğine dair tek bir bulgu bulunmuyorken, yararları da saymakla bitmez. Piyasada bilimsel çalışmaların en çok desteklediği, işe yararlığı en çok gözlemlenen, yan etkisi de sıfır olan bu supplementin “steroidler” ile özdeşleştirilmesi aslında büyük bir ironidir.

Yalnızca pek çok supplement gibi böbrek rahatsızlığı olanların böbreklerini yorabilir, yada yeteri miktarda su tüketmeyen insanların da böbreğini yorabilir. Fakat bilimsel çalışmalar, hiç bir yan etki veya zararı kanıtlayamamışlardır.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*