Karnitin Kullananların Vücudunda Neler Değişir?

0
karnitin yağ yakıcı

Karnitin kullanmaya başladıktan sonra vücudunuzda neler değişir? Spor performansınıza nasıl etki eder ve önemi nedir? Hepsini sizler için araştırdık!

Karnitin Nedir?

Karnitin bir besin ve diyet takviyesidir. Yağ asitlerini hücrelerinizin mitokondrilerine taşıyarak enerji üretiminde çok önemli bir rol oynar. Mitokondri, hücrelerinizde makine görevi görür ve kullanılabilir enerji üretmek için bu yağları yakar. Vücudunuz, lisin ve metiyonin amino asitlerinden l karnitin üretebilir. Vücudunuzun yeterli miktarda karnitin üretmesi için ayrıca bol miktarda C vitamini gerekir. Vücudunuzda üretilen karnitine ek olarak, et veya balık gibi hayvansal ürünler yiyerek de küçük miktarlarda karnitin elde edebilirsiniz. Veganlar veya belirli genetik sorunları olan insanlar, yeterince üretim yapamıyor olabilir. Bu karnitini şartlı olarak gerekli bir besin haline getirir.

Karnitinin Vücuttaki Rolü Nedir?

Karnitinin vücudunuzdaki ana rolü mitokondriyal fonksiyon ve enerji üretimidir. Hücrelerde, yağ asitlerinin enerji için yakılabilecekleri mitokondriye taşınmasına yardımcı olur. Karnitin depolarınızın yaklaşık % 98’i kaslarınızda, karaciğerinizde ve eser miktarda kanda bulunur. Karnitin, herhangi bir hastalık durumunda ve sağlıklı yaşlanmada kilit rol oynayan mitokondriyal fonksiyonun artmasına yardımcı olabilir. Yapılan yeni araştırmalar, yağ yakıcı karnitinin kalp ve beyin hastalıkları da dahil olmak üzere çeşitli durumlar için kullanılabilecek farklı formlarının potansiyel faydalarını göstermektedir.

Karnitin Kilo Vermek İçin Yardımcı Olur mu?

karnitin-diyet

Teoride, karnitinin bir zayıflama takviyesi olarak kullanılması anlamlıdır. Karnitin, enerji için yakılmak üzere hücrelerinize daha fazla yağ asidinin taşınmasına yardımcı olduğundan, bunun yağ yakma ve kilo verme yeteneğinizi artıracağını düşünebilirsiniz (1). Bununla birlikte, insan vücudu son derece karmaşıktır ve hem insan hem de hayvan çalışmalarının sonuçları farklılık göstermektedir. Yapılan dokuz çalışmanın bir analizi (çoğunlukla obez bireylerde veya daha yaşlı yetişkinlerde) insanların karnitin alırken ortalama 1.3 kg daha fazla kilo verdiğini tespit etmiştir. Daha genç ve daha aktif bir popülasyonda karnitinin faydalarını doğrulamak için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır. Karnitin kullanımı obez bireyler veya yaşlı yetişkinler için göbek eritme ve kilo vermeye yardımcı olsa da, önce tam bir beslenme ve egzersiz rejimi uygulanmalıdır.

Karnitin Kullananların Yaşadığı Değişimler Nelerdir?

Kilo vermeye yardımcı olmasının yanı sıra karnitin kullananların vücudunda gerçekleşen farklı durumlar da vardır. Bunlardan bazıları şunlardır!

Kalp Sağlığı

Bazı çalışmalar karnitin kullanımının kan basıncını ve kalp hastalığına bağlı inflamatuar süreci azaltma potansiyeli olduğunu göstermektedir. Yapılan bir çalışmada, günde 2 gram asetil L karnitin kullanımının, sistolik kan basıncında neredeyse 10 puanlık bir düşüşe neden olduğu gösterilmiştir (sistolik kan basıncı, en yüksek kan basıncı okuması sayısıdır, kalp sağlığı ve hastalık riskinin önemli bir göstergesidir). L-karnitin, koroner kalp hastalığı ve kronik kalp yetmezliği gibi ciddi kalp rahatsızlığı olan hastalarda da iyileşmeler sağlar (2). 12 aylık bir çalışmada L karnitin takviyesi alan katılımcılar arasında kalp yetmezliğinde ve ölümlerde bir azalma gözlenmiştir.

Egzersiz Performansı

egzersiz-performansi

L-karnitinin spor performansına etkileri söz konusu olduğunda sonuçlar biraz karışık görünmektedir. Bununla birlikte, yapılan birkaç çalışma, uzun süreli kullanımlarla ilişkili bazı yararlar olduğunu belirtmektedir. Karnitinin yararları dolaylı olabilir ve ortaya çıkması haftalar veya aylar alabilir. Bu takviye, spor performansını doğrudan artırabilen kafein veya kreatin gibi takviyelerden farklıdır. Karnitinin ayrıca aşağıdakiler gibi yararları da olabilir:

  • Toparlanma: Egzersiz sonrası toparlanmayı sağlayabilir.
  • Kas oksijen beslemesi: Kaslarınıza giden oksijen oranını artırabilir.
  • Dayanıklılık: Kan akışını ve nitrik oksit üretimini artırabilir ve yorgunluğu azaltabilir.
  • Kas ağrısı: Egzersiz sonrası kas ağrısını azaltabilir.
  • Kırmızı kan hücresi üretimi: Vücudunuzdaki ve kaslarınızdaki oksijeni taşıyan kırmızı kan hücrelerinin üretimini artırabilir.

Tip 2 Diyabet

L-karnitin ayrıca tip 2 diyabetin semptomlarını ve buna bağlı risk faktörlerini de azaltabilir. Anti-diyabetik ilaç alan tip 2 diyabetli kişilerle yapılan bir çalışma, karnitin takviyelerinin plaseboya kıyasla kan şekeri seviyelerini önemli ölçüde azalttığını göstermiştir. Ayrıca vücudunuzun karbonhidrat kullanma yeteneğini geliştiren AMPK adlı bir anahtar enzimi artırarak da diyabetle mücadele edebilir.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu yazınız
Lütfen adınızı giriniz