Her Gün Yeterli Miktarda Su İçmenin Önemi

Küçük yaşlardayken, su içmenin bize yararlı olduğu öğretilir. Bu tabii ki doğruluğundan en emin olabileceğimiz gerçeklerdendir. Su doğadan gelir, vücudumuzun da büyük yüzdesini oluşturur.

Ancak günde ne kadar su içmemiz gerektiğini çoğunlukla öğrenmeyiz. Bir çok yazı okuruz, bir çok bilgi ediniriz fakat günlük su tüketimi hakkında kesin bir bilgiye ulaşmayız.

Okuduğunuz yazılar da, bu yazıda söyleyeceklerimizin aksini iddia eden yazılardır. Genelde günlük belli bir bardak sayısı ile miktar verilir ve bardağın büyüklüğüne dahi değinilmez. Bunun yanında pek çok rakamsal veriyle kanıt sunan kaliteli makaleler de mevcuttur.

Yalnızca susayınca su içmenin yeterli olduğunu söyleyenler, gün boyunca sürekli su tüketimini savunanlar, gerekirse belli bir miktar için su tüketmeye kendimizi zorlamamız gerektiğini söyleyen diyetisyenler… Hepsini okuruz.

Peki gerçek cevap ne? Kesin bir rakam söylemek mümkün mü? Az mı su içiyoruz çok mu? Gelin birlikte inceleyelim.

Su İçmek Hakkındaki Efsaneler

250 mililitrelik bardaklarca su içmeyi öneren pek çok kaynak bulunuyor. Bu kaynaklar, su içmenin zayıflattığını, bağırsaklardaki hareketliliği arttırdığını, yorgunluk hissini azalttığını ve mental farkındalığı arttırdığını savunan kaynaklardır. Ancak bu yargılar, %100 kanıtlanmış ve doğru yargılar değildirler.

İdrarınızdaki renge göre, az veya çok su tükettiğiniz hakkında yorumlar yapılır. Koyu rengin dehidrasyon göstergesi olduğu düşünülür. Ancak böbrek enfeksiyonu veya idrar torbası rahatsızlıkları da idrar rengini koyulaştırabilir.

Susayınca dehidrasyon ihtimalinin olduğundan bahsedilir. Bu da %100 doğru denemez. Susamak, günlük su içme miktarınızın belirleyicisi olabilir. Bunu savunan pek çok vücut geliştirici vardır.

Kafeinin dehidrasyona sebep olduğu da bir diğer doğruluğu kesin olmayan yargıdır. Kafein töleransı yüksek olan kişilerin, kafeinle susuzluk giderdiği bile görülebilir.

Su İçmek Zayıflatır Mı?

Su içmek, vücuttan sıkça su atmaya sebep olacağı için bol su tüketilen dönemlerde vücudun daha belirgin kaslara sahip olabileceği doğrudur.

Ancak su içmenin; kilo vermek, yağ yakmak veya zayıflamak amacıyla tüketilmesi doğru bir strateji değildir. Doğru olan, kalori açığı oluşturmaktır. Su tüketimini arttırmak, yalnızca bir araç olarak işlev görebilir.

Fazla Su İçmek Sağlıksız Mıdır?

Tabii ki pek çok besin gibi, suyun da fazlası zararlıdır. Ancak bazı durumlarda, fazla su tüketmenin faydası da olabilir.

Antrenmanlarda gerçekten kendimizi zorlayıp, yoğun terlediğimiz zamanlar vücudumuzdan sodyum da atarız. Hatta terin tuzlu bir tada sahip olmasının nedeni de budur. Antrenmanlarda yoğun su kayıplarından sonra, kan plazması oranımız artar. Sodyumun da azalması ile birlikte, sodyum oranımız seyreltilmiş olur. Bu da “hyponatremia” (hiponatremi) denilen kandaki sodyumun azalması durumunu meydana getirir. Kalp, kas ve beyin fonksiyonlarına negatif yansıma tehlikesi olan bu hastalık, sporcular için olumsuz sonuçlar doğurabillir.

Hiponatremi semptomları arasında; kramp, güçsüzlük hissi, yorgunluk, nausea ve kafa karışıklığı bulunur. Bu semptomlar daha da arttıkça, su tüketimini azaltarak çözülebilir. Çok fazla su tüketimini bilinçsiz bir şekilde yapmak bu tip sonuçlar doğurabilir.

Yeterli Su İçilmediğinde Ne Olur?

Su İçmediğinizde Böbrek Sağlığınız Tehlikeye Girebilir

Yeterli miktarda su içmemek böbrekler için sağlıksızdır. Böbreklere bağlı olan veya olmayan pek çok iç organ da bu nedenle zorlanacaktır. Böbrekler, fonksiyonlarını tam verimle çalıştıramazlar.

Toksik madde birikimi ve yorgunluk hissi de bu değişkenlere bağlı olarak artacaktır.

Su İçmediğinizde Baş Ağrısı Çekebilirsiniz

Oksijensiz vücutta kan basıncı artar, kan basıncının belirleyicilerinden biri de su tüketimi olduğü için, baş ağrıları meydana gelebilir. Yoğun alkol tüketimi sonrası azalan su oranı sebebiyle baş ağrıları oluşması da bu nedenle bağlantılıdır, ertesi gün bol su tüketmek de bu yüzden önerilir.

İdrar Yolu Enfeksiyonu Riskiyle Karşı Karşıya Kalabilirsiniz

Günlük su tüketimi, doğru miktarlarda su içmek, idrar yolunun fonksiyonlarını gerçekleştirebilmesi için çok önemlidir.

Sıkça boşaltım yapmak, idrar yolunun temizlenmesi için önemlidir. Bunun için de sık sık su içmek gerekir. Aksi takdirde bakterilerin idrar yolunda ve idrar torbasında üremesi oldukça muhtemeldir.

Su İçmediğinizde Kaslarınıza Kramp Girebilir

Yukarıda bahsettiğimiz kan plazması seviyesinin artması sonucu sodyum kaybı, kaslara kramp girmesine sebep olabilir. Eklem ağrıları da bu durumu peşi sıra takip edecektir.

Su içmek, vücudu makineleri yağlar gibi yağlar ve daha verimli hale getirir. Vücut, yeterli su tükettiğinde çok daha iyi hareket edecektir.

Günde Ne Kadar Su İçmeliyiz?

Bu soruya net bir yanıt vermek zor. Yazının başlarında da belirttiğimiz gibi, pek çok cevap mevcut. Ancak kişisel farklılıklar oldukça, kesin bir cevap da verilemiyor.

Her insanın su ihtiyacı farklı olabilir. Bunu belirleyen pek çok faktör vardır. Beslenme, günlük aktivite, spor yapmak… Her biri günlük su ihtiyacını arttırabilir veya azaltabilir.

Bu noktada sizlere tavsiyemiz, susadığınızda su içmeniz. Tabii ki bu şekilde günlük ihtiyacın altında su içmeniz mümkün. Bu nedenle, günlük su tüketiminin sağlığınız için çok önemli olduğunu bir yere not edip sonra susadığınız anlarda su içmeniz doğru olacaktır. Suyu, aklınızdan çıkarmamanız çok faydalı olacaktır.

Antrenmandaki her 20 dakikada bir, 250 mililitre su tüketmenizin antrenmanınıza faydası olabilir. Günde 10 litreyi ise, ekstrem nokta olarak görmeniz, su zehirlenmesinden kaçınmanıza katkıda bulunabilir.

Sonuç

Su içmek, en temel ihtiyaçlarımızdan biridir. Doğru miktarlarda su tüketmek bu nedenle çok önemlidir. Yeterli miktarın altında su tükettiğimizde, vücut fonksiyonlarımızda bozulmalar meydana gelebilir.

Günlük ne kadar su içmek gerektiği, kişiden kişiye farklılık gösterebilir. Kişinin su tüketimini yönetmesinde en faydalı yöntem, susadıkça bol miktarda su tüketmek olacaktır.

İlk yorum yapan siz olun

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*