Zararları Saymakla Bitmeyen Alkol Yağ Yakımını Engelliyor!

0
alkol-performans

Eğer alkolün zararlarını merak ediyorsanız; bu şu ana kadar okuduğunuz en aydınlatıcı makale olabilir. 

Bu makalede daha az dramatik olan vücudunuzda gözle görülür farklar yaratan zararlarından bahsedeceğiz.

Reklam

Alkolün Pek Önemsenmeyen 10 Büyük Zararı

Sizin için alkolün zararlarını listeledik ve bilimsel araştırmalar ışığında açıkladık. İşte alkolün zararlarını detaylı bir şekilde öğrenebileceğiniz 10 maddelik bir liste!

1. Alkol Göbek Yapar mı?

alkolun-kaslara-etkisi

Alkol göbeği şeklinde tabir edilen, zayıf bir insanda bile bulunabilen o ilginç göbek gerçekten alkol sebebiyle mi oluşur? Haydi ilk önce bu konuyu netleştirelim!

Çoğumuz alkolün vücuttaki etkisini kalp, akciğer, karaciğer, beyin ve hafıza gibi organlarla bağdaştırırız. Bundan başka, alkolün zindeliğe etkileri sorulursa çoğu insan size bira göbeği diye bir şey var diyecektir. Neden bahsettiğimi biliyorsunuz değil mi? Fazla içki içerseniz sonunda çok fazla kaloriyi yağ olarak depolamış olursunuz!

Çoğu insan yağ depolama olayından kaçınmak için düşük kalorili alkollü içecekleri tercih eder. Bu tercihle alkolün zararlı etkilerini minimuma indirdiklerini hissederler.

Fakat bilinmeyen şey alkolün yalnızca %5’inin yağ olarak depolandığıdır. Alkolün vücuda etkileri birkaç alkollü içeceğin sayılarla tahmin edilebilir kalorisinden çok daha fazladır. Alkol göbek yapar ama bunu nasıl yaptığı 2. zararında gizli. Okumaya devam edin!

2. Alkol Yağ Yakımını Düşürüyor!

Alkol vücudun enerji için yakabileceği yağ miktarını inanamayacağınız ölçüde etkiliyor.

The American Journal of Clinical Research tarafından yapılan bir araştırmada sonuçlar şunu gösterdi: sadece 24 gram alkol tüketimi tüm vücudun lipid oksidasyonunu (vücudun yağ yakma oranını) %73 düşürdü. Bu tespit gerçekten çok acıklı. 23 gram alkol yağ yakımınızı %73 oranında düşürüyor ve engelliyor. Yağ yakmak için saatlerce spor yaptığınız günleri hatırlayın. 23 gram alkolle tüm bu uğraş çöpe gitmiş oluyor.

Peki bu %73’lük büyük düşüşü nasıl sebep olabiliyor?

Alkol karaciğere gittiği zaman asetat denilen bir yan ürün oluşur. Asetat yağ yakımı üzerinde bariz bir engel oluşturur.

Vücudunuz enerji üretmek için birçok farklı kaynak kullanabilir. Protein, karbonhidrat ve yağ en önemli enerji kaynaklarıdır. Çoğu durumda, kullanılacak kaynak hazır bulunandan temin edilir.

Sorun şu ki, vücudunuz ne yerseniz enerji kaynağı olarak onu kullanma eğilimindedir. Asetat seviyeniz yükseldikçe vücudunuz enerji olarak asetat kullanacaktır.

Bunun anlamı; yağ yakımı arka plana atılacaktır.
a) Bir iki bardak veya daha fazla alkol tükettiniz.
b) Karaciğeriniz alkolü asetata çevirir.
c) Vücudunuz makro besinler yerine asetatı enerji olarak kullanır.

3. Alkol İştahı Açar mı? 

yanlis-beslenmenin-zararlari

Başka bir American Journal of Clinical Nutrition araştırmasında, alkol tüketiminin iştah artışında diğer karbonhidratlı içeceklerden daha etkili olduğunu gösteren kanıtlar bulunmuştur.

Danimarka’da the Research Department of Human Nutrition and Center for Advanced Food Studies’deki araştırmacılar alkollü içecek tüketiminin (özellikle de şarap) eşlik ettiği yemekten alınacak toplam enerjide yalnız yenilen yemekten alınacak enerjiye göre artış olacağı sonucuna varmışlardır.

4. Alkol Testosteronu Azaltır ve Kortizolü Artırır

testosteron-dusuklugu-belirtileri

8 sağlıklı erkek gönüllü üzerinde yapılan bir çalışmada alkol aldıktan sonra testosteron miktarında kayda değer bir azalma ve kortizol (kas yok edici bir hormon) miktarında artış görülmüştür. Bu etkinin 24 saat boyunca etkili olduğu gözlemlenmiştir.

Alkol tüketimini azaltmak hormonlarınızında dengesizliğe neden olur. Eğer yağ yakmak ve kas yapmak konusunda ciddiyseniz, serbest testosteron miktarı ve kortizol miktarını bozmamanız gerekir.

5. Alkol İçmeden Önce Egzersiz Yapmayın! 

Alkol almadan önce egzersiz yaparsanız alkolün etkileri daha da kötü olacaktır.

Bunun anlamı: Eğer içmeye gidecekseniz ve küçük bir miktardan fazlasını içecekseniz spor salonunu es geçmelisiniz. Çünkü The Department of Radiology, Sahlgrenska Hospital, Goteborg, Sweden tarafından yapılan bir çalışma alkoliklerin bel kalça oranındaki artışın sadece yağ doku dağılımını değil kas doku dağılımını da değiştirdiğini saptamıştır.

Layman’ın terimleriyle; bunun anlamı bel bölgesinde daha fazla yağlanma ve genel kas kütlesinde azalma meydana gelsin istemiyorsanız alkol içmeden önce antrenman yapmamalısınız.

6. Vitamin ve Mineral Emiliminde Azalma

Çok fazla alkol tükettiğiniz zaman karaciğeriniz alkolü asetata çevirmekle meşgul olacağı için vitamin ve mineraller detoksifikasyon sürecine alınır.

Alkol, çoğu vitaminin metabolizmasını ve birçok besinin emilimini engeller. Alkol idrardaki kalsiyum ve magnezyum boşalımını uyarır. Bunun tek anlamı tükettiğiniz sağlıklı bir yiyecekten daha az yarar sağlayacağınızdır.

Midenizdeki yemekler kan akışına karışabilmek için etanol ile yarışacaktır. Çok iyi bilindiği gibi alkol besinlerin sindirilmesini etkiler.

7. Tip II Liflerinin Protein Sentezinde Azalma

Alkol tip II liflerinin protein sentezinde azalmaya sebep olur. Bu durum kas yapımının %20 ve üstü yavaşlaması anlamına gelir. Bu GF-I kas insulininin (büyüme faktörü gibi) %35 oranında düşüşünü de içerir.

8. Alkol Dehidrasyona (Su Kaybı) Sebep Olur

Alkolün bilinen bir yan etkisi de dehidrasyondur. Alkol idrar söktürücüdür (diüretik). İçeceklerin içerdiği %4 oranındaki alkol iyileşme sürecini geciktirme eğilimindedir.

Suyun kas yapısı ve genel sağlık için ne kadar önemli olduğunu düşünürsek, dehidrasyonun bu sürece engel olacağı ortadadır. Alkol tüketiminden sonra ilk içmek isteyeceğiniz şey kahve olabilir. Fakat kahve de idrar söktürücüdür ve su kaybına yol açar. Dehidrasyonu nasıl mı önlersiniz? Daha fazla su için.

9. Uyku Kaliteniz Ne Durumda?

uyku-getiren-seyler

Alkol tüketimi (özellikle normalde uyuduğunuz saatlerde) uyku kalitenizde etkili olabilir. Şüphesiz yüksek kaliteli uyku kasların yeniden yapılanma ve büyüme sürecinde çok önemlidir. Uyku esnasında yeterli bir dinlenme ve iyileşme olmazsa kas kazanımınız olumsuz yönde etkilenecektir.

Alkol tüketimi toplam uyku zamanını ve uyumak için ayrılan zamanı değiştirmeden uyku evrelerinin sırasını ve süresini bozarak, uyku bozukluklarına sebep olabilir.

10. Ertesi Gün Performansınız Düşer

Oldukça açık bir sonuç ancak eğer cuma akşamı aşırı içki içmeyi planlıyorsanız, cumartesi sabahı yapmayı düşündüğünüz bacak egzersiziniz çok yüksek seviyede olmayacaktır. Vücudun iyileşmesi, zehirden arınması ve sizin zihinsel olarak egzersize hazır olmanız biraz zaman alacaktır.

Egzersiz için enerjiye ihtiyacınız olacağından bahsetmiyoruz bile. Tabii ki ağırlıkları kaldırabilirsiniz ama dikkat çekmek istediğimiz nokta bunun şimdiye kadar yapmış olduğunuz en iyi idman olmayacağıdır. Bu noktada bir daha alkol almaktan vazgeçmiş olabilirsiniz.

Fakat bazı iyi haberler de var, işte alkolü çok ölçülü içerseniz olacaklar;

  • The International Journal of Obesity’nin 2004-Kasım sayısında ölçülü beyaz şarap tüketiminin kilo vermeye etkisini araştırdılar. Her bir grup 1500 kalori tüketti. Bir grupta 150 kalori şaraptan geldi diğer grupta ise 150 kalori üzüm suyundan geldi.
  • Enerji sınırlı diyet alkolü makul miktarda içmeyi alışkanlık haline getirmiş olan fazla kilolu ve obez bireylerde etkilidir. Enerjinin %10’nun beyaz şaraptan sağlandığı diyetin etkisi enerjinin %10’unun üzüm suyundan sağlandığı eşit kalorili diyetinki kadardı.
  • İlk başta kaçınmakla birlikte, anahtar kelime ölçülü olmak oldu.

Kas yapmak ve yağ yakmak söz konusu olduğunda alkolün vücuda etkisi çok açıktır. Yağ olarak depolanan biraz ekstra kaloriden çok daha fazla zararı vardır. Çok fazla alkol alırsanız başınız yastığa düşüp uykuya daldıktan sonra bile geniş çaplı hedefleriniz raydan çıkabilir.

Yazar: Marc David & Fransiyum & Özlem Büyüker & Bodyforumtr Editörleri

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu yazınız
Lütfen adınızı giriniz