Alkolün Vücudunuz Üzerindeki Gerçek Etkisi

Eğer alkolün vücuda etkilerini merak ediyorsanız; bu şu ana kadar okuduğunuz en aydınlatıcı makale olabilir.

Çoğumuz alkolün vücuttaki etkisini kalp, akciğer, karaciğer, beyin ve hafıza vb. organlarla bağdaştırırız. Bundan başka, alkolün zindeliğe etkileri sorulursa çoğu insan size bira göbeğinden bahsedecektir. Neden bahsettiğimi biliyorsunuz değil mi? Fazla içki içerseniz sonunda çok fazla kaloriyi yağ olarak depolamış olursunuz!

Çoğu insan yağ depolama olayından kaçınmak için düşük kalorili alkollü içecekleri tercih eder. Bu tercihle alkolün zararlı etkilerini minimum indirdiklerini hisseder.

Fakat bilmediğiniz şey alkolün yalnızca %5’inin yağ olarak depolandığıdır. Ve şu anda sizinde anlamanız gereken bir şeyi anladım. Alkolün vücuda etkileri birkaç alkollü içeceğin sayılarla tahmin edilebilir kalorisinden çok daha zararlı olduğudur.
Gerçek şöyle:

1) Alkol vücudun enerji için yakabileceği ve yakacağı yağ miktarını gerçekten etkiliyor.

The American Journal of Clinical Research tarafindan yapılan bir araştırmada sonuçlar, sırf 24 gr. alkol tüketiminin tüm vücut lipid oksidasyonunu (vücudun yağ yakma oranı) %73 düşürdüğünü göstermiştir.

Alkol karaciğere gittiği zaman asetat denilen bir yan ürün oluşur. Asetatın yağ yakımı üzerindeki bariz engeli görülebilir.

Vücudunuz enerji üretmek için birçok çeşit yakıt kullanabilir. Protein, karbonhidrat ve yağ. Çoğu durumda, kullanılacak yakıt olarak hazır bulunan tercih edilir.

Sorun şu ki, vücudunuz ne yerseniz yakıt olarak onu kullanma eğiliminde değil mi? Asetat seviyeniz yükseldikçe vücudunuz yakıt olarak daha fazla asetat yakacaktır.

Bunun anlamı; yağ yakımı arka plana atılacaktır.
a) Bir iki bardak veya daha fazla alkol tükettiniz.
b) Karaciğeriniz alkolü asetata parçalar.
c) Vücudunuz yağ yerine asetatı yakıt olarak kullanır.

2) İştah Acıcı

Başka bir American Journal of Clinical Nutrition araştırmasında, alkol tüketiminin iştah artışında diğer karbonhidratlı içeceklerden daha etkili olduğunu gösteren kanıtlar bulunmuştur.

Danimarka’da the Research Department of Human Nutrition and Center for Advanced Food Studies’deki araştırmacılar alkollü içecek tüketiminin, özellikle şarap, eşlik ettiği yemekten alınacak toplam enerjide yalnız yenilen yemekten alınacak enerjiye göre artış olacağı sonucuna varmışlardır.

3) Testosteron azalması ve kortizol artışı

8 sağlıklı erkek gönüllü üzerinde yapılan bir çalışmada alkol aldıktan sonra testosteron miktarındaki kayda değer bir azalmanın ve kortizol (kas yok edici bir hormon) miktarındaki artışın 24 saat boyunca etkili olduğu gözlemlenmiştir.

Kendinize sormanız gereken tek gerçek soru: Eğer yağ yakmak ve kas yapmak konusunda ciddiyseniz, alabileceğiniz bütün serbest testosteron miktarını almak ve kortizol miktarını yapabileceğiniz her yolla azaltmak istiyorsanız. Alkol tüketimini azaltın çünkü hormonlarınızı etkiliyor!

Daha ne mi var?

Alkol almadan önce egzersiz yaparsanız alkolün etkileri daha da kötü olacaktır. Bunun anlamı, Eğer içmeye gidecekseniz ve küçük bir miktardan fazlasını içecekseniz spor salonunu es geçebilirsiniz.

The Department of Radiology, Sahlgrenska Hospital, Goteborg, Sweden tarafından yapılan bir çalışma alkoliklerin bel kalça oranındaki artısın sadece yağ doku dağılımını değil kas doku dağılımını da değiştirdiği saptanmıştır.

Layman’ın terimleriyle; bunun anlamı bel bölgesinde daha fazla yağlanma ve genel kas kütlesinde azalmadır.

4)Vitamin ve mineral emiliminde azalma

Çok fazla miktarda alkol tükettiğiniz zaman karaciğeriniz alkolü asetata çevirmekle meşgul olacağı için vitamin ve mineraller detoksifikasyon sürecine alınır.

Alkol, çoğu vitaminin metabolizmasını ve birçok besinin emilimini engeller. Alkol idrardaki kalsiyum ve magnezyum boşalımını uyarır. Bunun tek anlamı tükettiğiniz sağlıklı bir yiyecekten daha az yarar sağlayacağınızdır.

Midenizdeki yemekler kan akışına karışabilmek için etanol ile yarışacaktır. Çok iyi bilindiği gibi alkol besinlerin sindirilmesini etkiler.

5) Tip II liflerinin protein sentezinde azalma

Bu kas yapımının %20 veya daha fazla yavaşlaması anlamına gelir. Bu kas insulininin (GF-I) – büyüme faktörü gibi –%35 oranında düşüşünü de içerir.

6)Dehidrasyon(Su Kaybı)

Alkolün bilinen bir yan etkisi de dehidrasyondur. Alkol diüretiktir (idrar söktürücü). İçeceklerin içerdiği %4 oranındaki alkol iyileşme sürecini geciktirme eğilimindedir.

Suyun kas yapısı ve genel sağlık için ne kadar önemli olduğunu düşünürsek, dehidrasyonun bu sürece engel olacağı ortadadır. Alkol tüketiminden sonra ilk içmek isteyeceğiniz şey kahve olabilir. Fakat kahve de diuretiktir ve su kaybına yol acar. Dehidrasyonu nasıl mı önlersiniz? Daha fazla su için.

7) Uyku

Alkol tüketimi, özellikle normalde uyuduğunuz saatlerde, uyku kalitenizde etkili olabilir. Şüphesiz yüksek kaliteli uyku kasların yeniden yapılanma ve büyüme surecinde çok önemlidir. Uyku esnasında yeterli bir dinlenme ve iyileşme olmazsa kazanımlarınız etkilenecektir.

Alkol tüketimi toplam uyku zamanını ve uyumak için ayrılan zamanı değiştirmeden uyku evrelerinin sırasını ve suresini bozarak, uyku bozukluklarına sebep olabilir.

8) Ertesi Gün

Oldukça açık bir sonuç ancak eğer Cuma akşamı aşırı içki içmeyi planlıyorsanız, Cumartesi sabahı yapmayı düşündüğünüz bacak egzersiziniz çok yüksek seviyede olmayacaktır. Vücudun iyileşmesi ve zehirden arınması ve sizin zihinsel olarak egzersize hazır olmanız biraz zaman alacaktır.

Egzersiz için enerjiye ihtiyacınız olacağından bahsetmiyorum bile. Tabii ki ağırlıkları kaldırabilirsiniz ama benim dikkat çekmek istediğim nokta… Bunun şimdiye kadar yapmış olduğunuz en iyi idman olmayacağı. Bu noktada bir daha alkol almaktan vazgeçmiş olabilirsiniz. Fakat bazı iyi haberler de var.

İşte kanıtı,

The International Journal of Obesity’nin 2004-Kasım sayısında ölçülü beyaz şarap tüketiminin kilo vermeye etkisini araştırdılar. Her bir grup 1500 kalori tüketti. Bir grupta 150 kalori şaraptan geldi diger grupta ise 150 kalori üzüm suyundan geldi.

Sonuç?

Enerji sınırlı diyet alkolü makul miktarda içmeyi alışkanlık haline getirmiş olan fazla kilolu ve obez bireylerde etkilidir. Enerjinin %10’nu beyaz şaraptan sağlanan diyetin etkisi enerjinin %10’u üzüm suyundan sağlanan eşit kalorili diyetinki kadardır.

Çok basit: Anahtar kelime ölçülü olmak (bildiğiniz gibi ilk başta kaçınmakla birlikte)

Herhangi bir durumda…

Kas yapmak ve yağ yakmak söz konusu olduğunda alkolün vücuda etkisi çok açık. Yağ olarak depolanan biraz ekstra kaloriden çok daha fazlası. Çok fazla içerseniz başınız yastığa düşüp uykuya daldıktan çok sonra uzun hedefleriniz raydan çıkartabilir.

Yazar: Marc David
Çeviren: Fransiyum

 

İlk yorum yapan siz olun

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*