Sigara İçmenin Kas Yapmaya Etkisi Nasıldır?

0
sigara kas kaybına neden olur

Yazar: Tuğba Atalay

Kaslı, çevik ve güçlü bir vücut istiyorsunuz. Peki alışkanlıklarınızdan feragat etmeye hazır mısınız?

Sigara içmenin başta kanser olmak üzere sayısız zararı olduğu, artık çocuk yaşlı demeden herkes tarafından bilinen bir gerçektir. Fakat tüm bu uyarılara ve risklere rağmen sağlığına, beslenmesine ve günlük egzersizlere önem veren sporcular tarafından bile hala içilmekte. Spor salonunda bu kadar ter dökerken, hedefinize ulaşmak için beslenme alışkanlıklarınızı ve günlük rutininizi tamamen değiştirirken içinize çektiğiniz dumanın tüm çabalarınızı alt üst edebileceğini hiç düşündünüz mü? Yoksa size göre koca bir dilim pasta yemedikten sonra içinde 4000’den fazla zararlı kimyasal barındıran bir parça dumanın pek de önemi yok mu?

Karbonmonoksit Etkisi ve Kaslarınız

sigara içmek kasları etkiliyor

Egzersiz sırasında hücrelerin, dokuların ve kasların oksijene ihtiyacı vardır. Sigaranın içeriğindeki karbonmonoksit ise vücudunuzdaki oksijen miktarını azaltır. Sigarada bulunan bu karbonmonoksit gazı hemoglobine oksijen yerine yapışır ve kanda yaklaşık %15 oranında karbonmonoksit taşınmasına neden olur. Vücuda yeterli oksijen alınamaması kas yapımı için temel yapılardan biri olan proteinin yeterli emilememesi, kasların egzersiz sonrası inşa edilmesi ve onarılmasında ortaya çıkacak sorunlara neden olur. Ayrıca azalan oksijen, azalan enerji ve sonu hüsran olan bir antrenman demektir. The Journal of Physiology’de yayınlanan bir araştırmaya göre sigara içmek kaslara oksijen ve besin sağlayan küçük kan damarı sayısını azaltır (1). Azalan bu kan damarı sayısı ise yetersiz oksijen ve egzersiz sırasında bitkinlik ya da halsizlik ile sonuçlanmaktadır. Sıkı antrenmanların en önemli anahtarı olan dayanıklılıktan sınıfta kaldınız!

Nikotin Dayanıklılığınızı Düşürüyor!

Nikotinin vücuda etkilerine baktığımız zaman, nikotin, MSS (merkezi sinir sistemi) ve çevresel sinir sisteminde yüksek uyarıcı etkiler yaratmaktadır. Uyarılan bu merkezi sistem, kalp atış ve solunum hızının artışına neden olur. Kalp atış hızında ve tansiyondaki bu artış ise kan damarlarınızdaki akışı azaltır. Bu da performansınızı olumsuz etkiler. Ayrıca her ne kadar sağlam bir idman yapsanız bile pump kaslarınızdaki pump etkisini alamayabilirsiniz. Sigara içenler, sigara içmeyenlere kıyasla yaklaşık %30 daha yüksek bir kalp atış hızına sahiptir. Hızlanan nabız antrenman esnasında antrenman verimini olumsuz etkileyerek setlerinizin erken bitmesine veya son tekrarlarınızda sizi nefes nefese bırakmaya neden olabilir. Fiziksel dayanıklılığınızı oldukça düşüren nikotinin zararları sizi ayrıca psikolojik olarak da etkileyebilir. Verimsiz geçen antrenman sonrası spora karşı isteksizlik veya kendini güçsüz hissetme gibi duygu halleri oluşması mümkündür.

Peki ya Elektronik Sigaralar?

sigara kas kaybı yapar mı?

Normal tütünün zararlarına kıyasla daha az zararlı olduğu düşünülen elektronik sigaralar ve likit nikotinler paket sigaraların yerini almaya başladı. İstanbul Cerrahi Hastanesi Göğüs Hastalıklari Uzmani Dr. Recep Dodurgalı, elektronik sigaranın insan sağlığına normal sigara boyutunda zarar verdiğini söyledi. Birbirinden farklı aromalarla özellikle gençleri cezbeden likit sandığınız kadar masum mu peki?  Son dönemde yapılan araştırmalarda elektronik sigara içerken kullanılan likitin zararları da incelenmiştir. Bulgulara göre elektronik sigaradan çekilen nikotinin kalp, mesane ve akciğerdeki DNA’ya zarar veren kimyasallara dönüştüğü ve vücudun genetik tamir mekanizmasını zayıflattığı gözlemlenmiştir (2). Bu bulgu, kas gelişimi için oldukça önemli olan spor sonrası kasların onarım mekanizmalarının olumsuz yönde etkilendiğini kanıtlar niteliktedir. Eğer sigara içiyorsanız harika bir idman sonrası kaslarınızı onarmak için dikkat ettiğiniz proteinin alımının etkisini duman ile bastırmanız mümkün. Özetle sigara içmek; hem antrenmanı verimsiz kılar, hem de antrenman sonrası toparlanma sürecini olumsuz etkiler. Sigara içen insanların kas gelişim hızları sigara içmeyen insanlara göre oldukça yavaştır. Sadece vücut geliştirme değil sporun hangi alanında faaliyet gösterirseniz gösterin hem sigara içmek hem spor yapmak sizin gelişmenize köstek olacaktır.

antrenör

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu yazınız
Lütfen adınızı giriniz