MİNERAL ZENGİNİ BESİNLER VE FAYDALARI

Yeterli miktarda vitamin alımı yaptığınızdan emin olmakla beraber diyetinizdeki mineral miktarına de dikkat etmeniz gerekmektedir. Yazımızda dikkatinizi vermeniz gereken 6 adet minerali açıklıyor olacağız.

Uygun miktarda mineral alımı özellikle de kemik gelişimi açısından olmazsa olmazdır. Bazı insanlar beslenme düzenlerinde yağ, protein ve karbonhidrat içeriklerine o kadar çok odaklanırlar ki mineral alımının önemini yadsırlar.

Tükettiğiniz besinlere dikkat ederek toplam kalori alımınızın sınırları içinde mineral alımınızı gerçekleştirebilirsiniz. Beslenme düzeninizde mutlaka yer alması gereken başlıca 6 minerali aşağıda sıralıyoruz.

1/Kalsiyum zengini besinler ve faydaları

Kalsiyum günlük olarak ihtiyaç duyduğumuz en çok tanınan minerallerden birisidir ve bu mineralin başlıca görevi kemik dokularını oluşturmak ve korumaktır. Fiziksel olarak aktif olan bireyler için kalsiyumun oynayacağı diğer bir önemli rol de iyi bir kas kasılmasının gerçekleşmesini sağlamaktır.

Hangi besinlerde bulunur: Süt ürünlerinde bol miktarda kalsiyum bulunur.  Bir bardak süt günlük gereksiniminizin %30’unu karşılamaktadır. Kalsiyum açısından zengin diğer besinler somon balığı, kıvırcık lahana, brokoli ve sardalyedir.

2/İyot zengini besinler ve faydaları

Sağlıklı bir tiroit bezi ve metabolik hız için oldukça önemli bir mineraldir. Tiroit sorunlarından mustarip bireyler iyi bir vücut kompozisyonu koruma konusunda sık sık zorlanırlar çünkü günlük olarak çok kalori yakmazlar.

Hangi besinlerde bulunur: Beslenmemizdeki başlıca iyot kaynağı sofralık tuzdur ama çoğu insan tuzu beslenme düzenlerinden çıkarır çünkü çoğu durumda tuz alımları oldukça fazladır. Az tuzlu bir diyet uygulamıyorsanız eğer, iyot minerali hakkında endişelenmenize gerek yok çünkü tükettiğiniz sıradan besinler aracılığıyla bu mineralden yeterli miktarda alım gerçekleştirirsiniz.

3/Demir zengini besinler ve faydaları

Demir, kas dokularına yeterli miktarda oksijen taşınmasında önemli bir rol üstlendiği için özellikle kadınların yeterli miktarda almaları gereken bir mineraldir. Demir aynı zamanda iyi bir bağışıklık sisteminin desteklenmesine ve kansızlığın önlenmesine yardımcı olmaktadır.

Hangi besinlerde bulunur: En iyi demir kaynağı neredeyse günlük ihtiyacınızın %50’sini bir kapta karşılayabilen soyadır. Demir zengini diğer gıdalar mercimek, ıspanak, tofu, fasulye ve yağsız biftektir

4/Magnezyum zengini besinler ve faydaları

Odaklanmanız gereken bir başka mineral de magnezyumdur. Magnezyum iyi kas ve sinir fonksiyonlarının korunmasına yardımcı olan bir mineraldir.

Magnezyum aynı zamanda vücuttaki enerji oluşumuna yardımcı olduğu için fiziksel aktiviteler için de gerekli bir mineraldir. Son olarak magnezyumun düzenli kalp atışlarınız için de önemli bir mineral olduğunu belirtmek isteriz.

Hangi besinlerde bulunur: En iyi magnezyum kaynağı ananastır. Bir kâse ananasın toplam ihtiyacınızı karşılama oranı %76’dır. Bu besini beslenme düzeninizde yer verirseniz günlük ihtiyacınızı karşılama konusunda zorlanmazsınız. Magnezyumun zengini diğer kaynaklar pirinç, ıspanak, çavdar, soya ve yulaftır.

5/ Çinko zengini besinler ve faydaları

Çinkonun beslenmenizdeki oynayacağı ana rol, düzenli hücrelerin gelişimini sağlamaktır. Çinko, bu hücre gelişimini yönlendirmek için “genetik haritanızın” okunmasına yardımcı olur.   Çinko aynı zamanda bağışıklık sistemini destekler ve yaraların hızla iyileşmesine de yardımcı olur.

Hangi besinlerde bulunur: İstiridye en iyi çinko kaynaklarındandır ve altı adet orta büyüklükte istiridye günlük ihtiyacınızın %500’den fazlasın karşılamaktadır. Çinko bakımından zengin diğer kaynaklar biftek, yengeç, zenginleştirilmiş kahvaltılık gevrekler ve kajudur.

6/Fosfor zengini besinler ve faydaları

Son olarak diyetinizde bulunması gereken mineral fosfordur. Bu mineral, sağlıklı kemik ve diş oluşumunda ve hücrelerin ve dokuların yenilenmesinde önemlidir.

Fosfor daha iyi kas kasılmaları sağlamak ve böbrekleri sağlıklı tutmak için B vitaminleriyle birlikte çalışır.

Hangi besinlerde bulunur: En iyi fosfor kaynakları süt ve ettir. Bu yüzden yeterli miktarda kalsiyum ve protein alımı gerçekleştiriyorsanız aynı zamanda fosfor ihtiyacınızı da karşılamanız gerekmektedir çünkü fosfor, bu besin maddelerinin “peşine takılmaktadır”.

Mineraller de tıpkı vitaminler gibi beslenmenizde düzenli bir şekilde yer almalıdır. Bu yüzden beslenme düzeninizde doğru kararlar vermeniz önemlidir.

 

İlk yorum yapan siz olun

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*